7 gode råd til eksamen

Hvis du går på et studie er eksamen ved at være op over. 

Jeg har været til eksamener på 2 videregående uddannelser. Både på universitetet i mundtlig svensk (Skandinaviske studier) hvor jeg fik et godt og solidt 02-tal og på pædagoguddannelsen i et fag med pædagogiske aktiviteter hvor jeg fik et godt og solidt 12 tal. Ja jeg egner mig nok ikke helt til uni. Men det er jeg også godt klar over 🙂 

I hvert fald er det vigtigt at foreberede sig til eksamen – Jeg har tænkt over hvad der har hjulpet mig i eksamensperioder og

her er 7 gode råd : 

  1. Ryd op i din bolig inden du begynder at læse – ikke et direkte tip til eksamen – og dog, for jeg tror at vi har mest overskud til at læse og koncentrere os, når der er tydeligt omkring os, sådan har jeg det selv. Når du har ryddet op er der clean omkring dig og du er clean i hovedet.
  2. Forbered dig godt og læs godt på hvert emne (brug eventuelt også overstregnings tusch)
  3. Hav overskud på de praktiske opgaver derhjemme (mad, tøjvask og oprydning) så du ikke skal tænke for meget over det.
  4. Forbered at tage dit yndlings tøj på på eksamensdagen (det hjælper for mig med at være glad og slappe af)
  5. Øv dig mundtligt derhjemme foran spejlet (skid hul i at det ser dumt ud for det virker)
  6. Vid, at lærer og censor er her for at hjælpe dig med at få den bedste karakter – ikke omvendt
  7. Vid, at du er i din ret til at holde en lille pause i dit oplæg, tage en tår vand og derefter gå videre

Jeg håber du kan bruge mine tips, held og lykke !

Hvad er selvskade egentlig?

03

Hej søde du

Jeg håber du har det godt, ligegyldig hvem du er og hvor du er 🙂 

Jeg vil i dag tage emnet selvskade op, fordi det er et vigtigt og aktuelt emne, og fordi jeg har haft det inde på livet. 

De fleste kender selvskade som cutting, hvor man skærer i sig selv. Og det var også det jeg selv tænkte om det inden jeg blev indlagt. Jeg har aldrig selv været cutter, skal det lige siges. Da jeg blev indlagt i marts 2014 blev jeg konfronteret med min egen selvskadende adfærd, som ikke var cutting

Jeg begyndte at snakke med personalet, sygeplejersker og sosuer, om min måde at selvskade på. Der var en sød sosu assistent, der sagde til mig, at det at jeg vasker hænder så ofte er at være selvskadende. Det havde jeg aldrig tænkt over. Men det kunne jeg godt se. Det er en måde at skade sig selv – fordi man skader sine hænder, slider huden så meget at det bløder. Og det var jeg mest tryg ved  Og jeg var ikke særlig tryg ved at behandle mig selv godt dengang. 

Og det har ledet mig hen på at tænke over hvilke andre selvskadende ting jeg gjorde. Udover hyppig håndvask var der tvangshandlinger som jeg udførte, og tog al min tid så jeg ikke fik hverken spist eller sovet. Jeg har aldrig lidt af en spiseforstyrrelse, men det kunne godt minde lidt om det, at jeg ikke tillod mig at spise, idet jeg rendte rundt og lavede tvangshandlinger. Da jeg blev indlagt vejede jeg 51 kg, og jeg var meget mager. Ikke fordi jeg bevidst kæmpede efter et bestemt kropsideal, men fordi jeg ikke tillod mig selv at holde pauser, at slappe af, at nyde livet, at gøre noget som helst godt for mig selv. Det er skræmmende at tænke tilbage på. Og jeg er lykkelig for at have fået det bedre. 

Jeg tænker at selvskade også kan være en tvangstanke / tvangshandling om at man skal træne så ofte som muligt, som kan være er med til at skabe et øget pres på sig selv og evt. give stress udover at kroppen aldrig får hvile. Det kan også være overspisning eller at sulte sig selv. 

Det var lige et indlæg om selvskadende adfærd, husk at hvis du selv ikke har det for nemt eller gerne vil få et bedre forhold til dig selv, kan du skrive ind til min brevkasse og så vil jeg – uden at nævne navne – svare tilbage her på bloggen. Det er herinde brevkasse

Hvad gør dig glad??

o

Hej søde du

I min rejse mod at få et bedre forhold til mig selv og lære at holde af mig selv, har jeg opdaget, at vores handlinger i livet har stor betydning. Det vi laver i vores liv er enten med til at give os energi eller tage vores energi. Hvis vi laver for meget af det, der tager vores energi, kan man sige det er en form for selvskade. For når alt kommer til alt, så er det vores egne valg vi træffer, og måske vi skal lære at sige fra. Over for de ting, der dræner os for energi, men som vi alligevel føler vi “bør” gøre. 

Hvis vi derimod har overvægt af de ting der giver os energi, er vi med til at være kærlige over for os selv. For det der giver os energi er oftest også det der gør os glade. Vi har bedre forudsætninger for at udvikle et bedre forhold til os selv, når vi er glade. 

Jeg har lavet 1 video  video om det der gør mig glad (hvor du også kan se en plakat jeg selv har designet) 

Jeg håber du kunne lide mit indlæg. 

Hjertelig hilsen

Kirsten

Positive bekræftelser på print

Hej søde du 

Jeg er i gang med at rydde op i min bolig og under sengen fandt jeg en plakat jeg selv har fået trykt med et af mine yndlings citater. Og eftersom jeg har fået købt noget holdbart tape med klister på begge sider, tænkte jeg “den skal da lige op på væggen”. Og jeg er rigtig glad for at have fået den op, for hver gang jeg ser på den og læser citatet, som er en “positiv bekræftelse” bliver jeg bare helt glad indeni, og minder mig selv om at jeg er dejlig og elskværdig. 

Her er plakaten, som jeg selv har designet 🙂

Læs om positive bekræftelser under billeder 🙂

03

Positive bekræftelser er en metode til at få det bedre med sig selv, og få ting man ønsker, til at virke. Det bekræfter de gode tanker om og selv og bekræfter ens positive selvopfattelse. 

Jeg er af den opfattelse at vi i vores dagligdag går og har mange unødvendige negative tanker som vi ikke er bevidste om. For eks. “Jeg burde ikke gøre det her” eller “Jeg burde gøre det her” og “Jeg er ikke værdifuld”. Efter det jeg har læst mig frem til, er det falske overbevisninger, som vores ego skaber, og de gør at vi hver dag lider og prøver at blive noget mere, noget andet end det vi er – lige nu. 

Men sandheden er, at vi alle er elskværdige, elskelige, dejlige personer i vores essens. Og positive bekræftelser (på engelsk : affirmations) er med til at minde os om vores essens og det gode og dejlige i os. 

Det kan godt lyde lidt hokus pokus, men prøv selv at se hvad der sker, når du læser en bekræftelse og mærk følelsen nede i maven. Hvis du gør det ofte nok, begynder du at kunne mærke en forskel inde i dig selv. Det virker rigtig meget for mig, og jeg håber også det vil virke for dig. 

Jeg vil gerne begynde at lave flere plakater med positive bekræftelser i et stilrent og pænt design. Jeg skal bare lige først finde nogle værktøjer til at blive bedre til det. 

Håber du kunne blive lidt inspireret af dette indlæg. 

Om breakups – Hvad jeg ville ønske jeg havde vidst

03I dag skal det handle om breakups og hvad jeg ville ønske jeg havde vidst om det for ca 3 år siden.

Jeg har selv oplevet det mange gange, med samme person. Og hver gang har det været lige svært. Jeg følte, at min verden væltede. Jeg havde brug for én der sagde nogle ting til mig som jeg ikke vidste. De ting jeg ved i dag. 

Uden at blinke har det at opleve et breakup og en indlæggelse på én og samme tid, været det hårdeste i mit liv. Og det at jeg ikke rigtig havde nogen at snakke med om det – udover personalet på hospitalet, gjorde det ikke nemmere. 

Jeg havde brug for at vide nogle ting, for at jeg kunne se det hele mere objektivt. Jeg troede, at det ville vare ved for evigt. det gjorde det ikke. Jeg havde været i forholdet i ca 6 år og lige da vi slår op med hinanden bliver jeg indlagt med OCD og depression. Det var derfor ekstra hårdt. Men jeg kom igennem det. Og i dag ved jeg at 

1 Jeg havde brug for at vide, at følelsen af sorg og svigt var en kortvarig følelse

2. At man kommer igennem alle følelser og alle følelser er naturlige

3. At man ikke bare kan blive glad igen, men at man kan blive mere glad end før

Da vi slog op havde jeg 1000 følelser indeni. Mest sorg over at blive forladt, vrede over måden det foregik på, bitterhed pga en følelse af at jeg havde svigtet mig selv igennem længere tid. Alle disse følelser blev lige pludselig kastet op i hovedet på mig og jeg skulle deale med dem. Jeg var ikke bekendt med alle disse følelser og troede vitterligt at jeg var ved at blive skør. Jeg ville ønske, at den ældre udgave af mig kunne have sagt til mig, at det bare var følelser og at det var midlertidigt. At de ville gå væk igen. Og at jeg havde fortjent at være der for mig selv.

Det er vigtigt at vide, at alle følelser er naturlige. Og man skal ikke prøve at fornægte sine følelser, det gør dem kun værre. Det kan være meget pinligt og skamfuldt at føle disse ting, men det er helt naturligt.

Derfor har man også brug for at komme ud med disse følelser. Jeg græd i flere uger, hver dag. Jeg har aldrig grædt så meget som jeg gjorde der. Også fordi jeg havde en depression og OCD oveni. Men jeg følte en stor sorg over bruddet og jeg har aldrig oplevet så stor en sorg. Jeg tror det har at gøre med, at jeg også følte at jeg havde svigtet mig selv, jeg havde i mange år fundet mig i ting jeg ikke skulle finde mig i, og havde ignoreret mig selv. Jeg græd og det var meget forløsende.

Jeg lærte meget af det her break-up. Jeg lærte, at det vigtigste i mit liv er mig. At jeg har det godt, at jeg gør de ting jeg vil, at jeg opfylder mine behov, og at jeg skal give mig selv kærlighed og glæde. Jeg lærte, at ægte glæde kommer fra en selv og at kortvarig glæde kommer fra andre.

Jeg tror, at store oplevelser i vores liv, er med til at lære os noget essentielt om os selv, livet og om andre. Og jeg kan ikke undgå at tænke, at tingene sker for en grund. Selvom det har været smertefuldt, ulideligt, og hæsligt at gennemgå den smerte det har været at skulle skilles ad – og at bevare beslutningen – har det gjort at jeg har fået mere glæde fra mg selv end jeg kunne drømme om. Jeg har bevidst over for mig selv, at jeg vil mig selv det bedste, og at jeg er udholdende, og at jeg kan meget mere end jeg ved af.

Jeg vil utrolig gerne hjælpe dig i din proces, med de udfordringer du har. Skriv til mig og få en gratis skriftlig coaching session, hvor jeg vil prøve at se din situation med mine briller og give dig konkrete råd til hvordan din situation kan lettes og hvordan du kan få det bedre.

Jeg er opmærksom på at din situation er helt unik og vil gøre mig umage i at møde dig med respekt, omsorg og tillid. Skriv til mig på Lovealittle@outlook.dk

Om solskin i cellerne, flytning og nye valg

Hej søde du

Endelig er det ved at være noget der kunne minde om sommer ! Og det er dejligt og tiltrængt. Så jeg har brugt nogle dage i shorts og kort top. Og det er dejligt at opleve solskin i cellerne

Jeg oplever en stor omvæltnings proces lige nu. Min mor er ved at flytte fra min brors og mit barndomshjem med et værelse til os hver og en stor have, vi har leget meget i. I den forbindelse er vi ved at rydde op i vores gamle legesager, vores ting og vi skal beslutte hvad der skal ud og hvad vi vil have med videre. 

Der er meget der er røget ud, men der er også meget der kommer med videre. 

Jeg kan mærke, at der er mange følelser forbundet med det her hus og det begynder at sætte tanker i gang om vores barndom og vores forhold til vores mor og far. Jeg har grædt over nogle ting, som jeg troede jeg havde givet slip på, men som stadig er der under huden et sted. Jeg tror, at når man rydder ud i sine ting, i ens fysiske liv, så rydder man også op i sit indre liv. Og det kan jeg mærke. Det er en opmærksomhed på nogle ting, vi ellers ikke helt så opmærksomme på. Om de gode ting ved vores barndom, som helt bestemt har været domineret over de dårlige ting. 

Jeg er ked af at skulle vinke farvel til dette lille rækkehus, som har været min base i over 22 år fra jeg var 2 år til nu. Jeg kan mærke, at jeg er oprigtigt glad for mit liv her og min barndom og jeg ved, at det er på tide at komme videre. Men det er ikke nemt. Det føles ukendt, men jeg har tillid til at universet aldrig tager noget fra dig, medmindre der kommer noget bedre. – Lone Rasmussen. 

Det sætter også gang i tanker om vigtigheden af for mig, i at have en base, et godt hjem, med en have, hvor mine kommende børn og vores lille hund kan lege. Jeg er blevet gjort opmærksom på, at livet nu er i mine hænder og det er min opgave at skabe det liv, det hus og den gode barndom, der er så vigtig for mine kommende børn. Og det er en opgave jeg inderligt glæder mig til at varetage. For jeg ved jeg kan. Jeg kan mere end jeg tror, jeg skal bare gøre mit bedste og så er det godt nok. 

Hvad jeg synes er hylende sjovt :-)

000

Hej søde du

Jeg tror, at en af de bedste selvhjælps-metoder er at grine. Det at opleve noget sjovt og grine af det, kan virkelig gøre en i godt humør. I hvert fald for mig. Jeg tror, at det er sundt og godt at grine, le og at gøre lidt grin med sig selv og tilværelsen. 

Jeg kom til at tænke på, da jeg bare var glad hele tiden. Og jeg tænkte over hvad jeg gjorde og det var at grine. Jeg grinede meget af sjove videoer, mig selv eller komiske ting der skete omkring mig. Det var ikke bevidst, men bare noget jeg gjorde. 

Og jeg er begyndt at dyrke latteren igen. Jeg er begyndt at se nogle videoer, der er sjove, og kan begynde at grine helt vildt af dem. Og herefter er jeg begyndt at grine af andre ting også. 

Jeg vil gerne vise jer 3 ting jeg synes er sjove 🙂 

1 – Radioprogramet “Det vi taler om” på Radio 24/7 – Det er et sladder program og de taler lige ud af posen – selvom det ikke er formålet er det ofte rigtig sjovt

2 – Folk der har en sjov latter – Fx i videoen her

Se om du kan lade være med at grine, særligt af manden i den gule trøje

3 – Casper og mandrilaftalen – link til video her

Det var lige et indlæg om hvad jeg synes er sjovt

Husk indimellem at grine det er virkelig befriende 🙂 

I går var det min mors dag

01

Hej søde du

I dag er det Mors dag

Jeg er så heldig, at min mor havde fødselsdag i går, så vi slog lidt de to dage sammen, så vi kunne fejre min mor 

Min mor havde fødselsdag og vi var i Hvide Sande og gå ved vandet og spise bagefter. Vejret var helt vildt godt og det var bare så dejligt. Hvide Sande er en lille by helt ovre vestpå ved Vesterhavet.

Jeg vil sige, at mit forhold til min mor er blevet bedre efter jeg er blevet voksen, og jeg har fået det bedre. Jeg er så glad for min lille mor og jeg ville ikke bytte hende ud 🙂 

Jeg tror, at det der har gjort at vi har fået det godt med hinanden igen er, at vi har snakket meget om det der ikke har været godt i min barndom og jeg har fortalt hende det jeg har været ked af. Jeg tror at dialog er utrolig vigtig – også selvom det ikke er nemt. 

Håber du har et godt forhold til din mor.

Husk at fejre hende, med søde ord eller en lille buket blomster

Solskins knus fra Kirsten

10 ting der gør mig glad

Hej søde du

Jeg synes der mangler lidt god energi på bloggen og derfor vil jeg gerne dele 10 ting med dig der gør mig glad 

  1. at danse – jeg holder af at svinge hofterne og min booty 🙂 
  2. At skrive, opdigte historier og dele gode budskaber
  3. At være selvironisk – jeg elsker at gøre grin med mig selv
  4. At læse andre blogs og blive inspireret 
  5. At bade og ligge på stranden når det er solskinsvejr
  6. At lege med små børn
  7. At lege generelt 🙂
  8. At arbejde med min blog 
  9. At tilegne mig viden om politik, samfund og velgørenhed
  10. At læse om clairvoyance, som jeg er vældig interesseret i 🙂 

Min barndom

3

Hej søde du

Jeg vil gerne skrive et indlæg om min barndom. Det har været længe under opsejling, fordi jeg er lidt bange for konsekvenserne. Jeg er lidt bange for at hele min omgangskreds vil skrive til mig, for at høre om jeg er okay, eller for at få en masse kommentarer. Jeg er bange for jeres reaktion. Men jeg vil gerne prøve at skrive det. Jeg har valgt at gennemgå min barndom overfladisk og fokusere på det der ikke var godt. Jeg har utroligt mange gode oplevelser i min barndom, men dem vil jeg ikke skrive om i indlægget her. 

Min barndom – 

Min mor og far boede sammen da min bror og jeg kom til verden. Da jeg var 2 år flyttede min mor for sig selv, idet min mor og far blev skilt. Jeg kan ikke huske, at de blev skilt, for de brugte stadigvæk meget tid sammen. Min far blev boende for sig selv, men kom ofte og besøgte os. Min mor er uddannet sygeplejerske og havde nattevagter, mens min far skulle passe os. Min far læste på universitetet i Århus, og brugte dagen på at læse.

Det gik ikke så godt med denne fordeling. Lige så stille begyndte min far at få det ringe og han begyndte at vise tegn på psykisk sygdom. Han bliver indlagt og får en diagnose. Min mor bruger nu dagen på at aflevere os i institutioner, cykle til toget til arbejde, arbejde, og hente os og lave de huslige pligter. Og så skal hun også lige opdrage min bror og jeg og tage sig af os. Ikke en nem opgave. Hun havde tilmed ikke nogen bil, så det foregik på cykel med det ene barn på et sæde foran cyklen og det andet barn på et sæde bagpå cyklen og så bare derud af. Ja min mor er både sej og viljefast.

Det bliver lidt for hårdt i længden og min mormor begynder at hjælpe til med at hente og bringe os børn. Hverdagen er hård og bliver uoverskuelig og det går ud over min mors humør. Og det smitter af på min bror og jeg. Min far bliver mere syg og det er en hård omgang. Jeg vil ikke gå i detaljer, men vil blot sige, at det var en chokerende oplevelse. 

I det store og hele gør det, at jeg begynder at være ked af det hele tiden, bliver indelukket og begynder at reagere udadtil. Jeg oplever, at min mor ikke har overskud til at lytte og at ingen gør noget ved, at min far reagerer uhensigtsmæssigt og udadtil  Jeg er nu 13 år, ingen lytter til mig. Jeg oplever at blive uretfærdigt behandlet af min mor og far. Jeg bliver tilkoblet kommunen, bliver IQ testet, får en diagnose (OCD) og først da min mor og far hver især kommer i behandling for at få det bedre, får jeg det også bedre. I dag har jeg det godt igen og det har min mor, far og bror også. Min far er begyndt at få den rigtige medicin, og vores forhold er også på sit bedste. Men det har krævet, at vi hver især har skulle kigge indad og erkende vores del af skylden. Og det har vi gjort og alt er på sit bedste. Happy ending 🙂

Håber du kunne bruge mit indlæg. Hvis du har en kommentar eller noget du gerne vil have uddybet, kan du bare skrive nedenunder. 🙂 

1 2 3 17